Campanyes de Nadal

Si bé és cert que cada cop hi ha més gent que no espera amb gran fervor, les festes de Nadal, també és cert, que motius hi ha bastants per no viure-les com a tals, perque no és suporta que s’adalantin cada cop més, que s’hagi de ser feliç per “nassos”, incentivant cada vegada més l’apreciat consumisme, Déu únic en aquestes festes nadalenques cada cop més laiques, gràcies a …

Si bé és cert, que la publicitat s’hi recrea cada any més en el fet. El consumisme neix d’algun lloc, i la publicitat no se n’escapa pas de tenir algun tipus de responsabilitat.Tal i com diu la Biblia: “El ángel del Señor anunció a María” i així va començar el Nadal… amb un anunci.

Per això mateix, també hi ha gent que justament per aquest motiu mira amb mals ulls la publicitat. Si bé és cert, tot plegat, també és cert que hi ha campanyes nadalenques que, tot i els reincidents tòpics de ser bondadós només en aquesta època de l’any, ser solidari i familiar només en aquesta epoca del any, i tots els altres més que no cal dir. Tot i els tòpics plasmats, a la publicitat, s’ha de reconèixer que hi ha campanyes que se n’escapen, i acaben sent vertaderes obres d’art.

Una que té l’esperança en que la publicitat no és tot el que aparenta ser, i que hi ha molt bones idees, que deixen de ser tòpiques i no depenen d’un pressupost gaire elevat per ser notòries ( puntuals cops) , i fora que siguin anuncis nadalencs o no, però partint de la base que estem en aquestes dates, intentaré fer un recull d’anuncis, que d’una manera o altre, i sempre personalment, crec que són molt bons.

Cepsa

400cepsa.jpg

La lectura és ben simple i notoria, per a aquells als qui els hi agrada el Nadal i als qui no. Elements que potser veiem diàriament, i que al Nadal recobren un altre sentit; un ambientador de cotxe en forma d’avet, unes llums de carretera que recorden a les que decoren els carrers cèntrics de les ciutats, el raim, els mitjons, carbó etc.

L’anunci notori per exelència aquest nadal és el de Freixenet; The Key to Reserva

En la película que Martin Scorsese ha preparat per Freixenet, La clau secreta, el director dóna vida a un dels guions inacabats de Hitchcock. Així doncs és un homenatge  al director. L’anunci s’obre a mode de fals documental amb Scorsese mostrant un fragment del guió no rodat de Hitchcock que guarda en una caixa. Scorsese li va explicant al seu interlocutor, que volen rodar el que manca, tal i com ho hauria fet Hitchcock, i així ho fan. L’escena de suspens en el Carnegie Hall neoyorqui és una rèplica de Cary Grant, inclús amb el mateix traje i tot, de Con la muerte en los talones (1959).

Es manté, fins i tot,  la música original del film, per tal d’emfatitzar més el fet i fer un “guiño” més.

Aquest anunci però, no destaca només per la creativitat i la notorietat vers els altres anuncis, propis de l’època nadalenca. El 12 de desembre, el diari Economista, va publicar l’article següent: Los creativos ponen sus ojos en el cine: Freixent i Cocacola.

L’article dedicat a aquestes dues marques, destaca a part de la rellevància creativa, el canvi d’estratègia a nivell publicitari al qual van apostar. Una cosa és que l’anunci faci una interrupció a una pelicula que s’estigui veient a la televisió, i una altre, com és aquest cas, que el públic pagui per veure una película en el cine, però que la màxima expectació sigui veure el trailer d’aquest dos anuncis.

En el cas de Freixenet, la marca portava més de 2 anys investigant en mercats internacionals per tal d’explorar noves tendències publicitàries. I tal i com afirma Xavier Oliver, profesor de IESE y exdirector de Tiempo BBDO en aquest article de l’Economista, el que es pretén amb aquestes campanyes és crear històries i captar la població jove que va al cinema. Qüestionable o no aquest últim punt, el que està clar, és que aquest any han despatxat a les famoses “bombolletes de Freixenet”, tot un clàssic per més d’una familia en aquestes festes, i li han donat pas al propi director, com a únic protagonista en aquest spot.

Després està Cocacola amb la seva Fàbrica de la Felicidad.

De la mateixa manera que Freixenet, Cocacola, ha apostat aquest nadal, pel cinema, en aquest cas amb l’animació. La campanya és com una continuació de la de l’any passat, amb els termes de felicitat i l’alegria com a fils conductors de totes dues campanyes, i de la marca en si, tal i com ha estat sempre.

“Hay quien piensa que pasa toda su vida buscando la felicidad, como si la hubieran perdido y ahora no la encontraran. Otros creen que es un camino que tienen que recorrer. También están los que piensan que es un trofeo que se puede ganar. Se equivocan. La felicidad está en esas pequeñas cosas buenas que te pasan y se comparten con tu gente.Como una cocacola.”

Enceten el video amb aquest text a mode d’introducció.

Si bé per una part, el copy trobo que està encertat, com a filosofia de vida, i bé podria haver estat extret de qualsevol dels llibres que avui en dia omplen les estanteries d’autoajuda de les llibreries del nostre pais. Si bé trobo que està encertat, perque la filosofia que ha seguit sempre cocacola, és aquesta encara que no tingui res a veure amb la marca, però això és un tema a part. El que sí em va sorpendre en un inici, és que tant el nom de l’anunci com la imatge i el món que se’n desprén, em recordava a “Charlie and the Chocolate Factory”, La Fábrica de Chocolate. Aquests paisatges tan fantàstics, infantils, màgics i ilusoris, de la mateixa manera que Big Fish, amb aquest camps verds, criatures irreals, com aquests animalons morruts i peluts que surten a l’anunci; s’em feia extrany creure que el director no sigués el propi Tim Burton o no tingués res a veure.I així és perque a la fitxa tècnica de l’anunci no hi contsa, però si que és veritat que buscant buscant, Cocacola després de veure l’èxit del film, va voler fer un remake amb la seva campanya global, tal i com diu aquest article de Infobae.

Per altra banda, el nivell creatiu de l’anunci és indiscutible, tot i que personalment pugui agradar més o menys, però el desplegament creatiu, i productiu està molt elaborat. També van apostar en llençar la primera part de la campanya per Second Life, i l’èxit va ser rotund.

“Con este lanzamiento, Coca Cola entra de lleno en el mundo digital. La marca se había mantenido bastante alejada de las acciones a través de internet. Sin embargo, a finales del año pasado dio un vuelco en este sentido. Widen+Kennedy creó una serie de spots exclusivos para ser transmitidos y distribuidos por la web”

Médicos sin Fronterasfelicidad.jpg


Anuncis

~ per Suncorner a Desembre 14, 2007.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: